Rosina e Martina de Pèira
çò que concernís, es un esperit.
- Velocitat de lectura: 1 x (normala)
Notícia
Resumit
Sus scèna, en repeticion, Rosina e Martina de Pèira evòcan lor musica e assòcian borrèia e sintetizador. Dins l’ostal de Rosina de Pèira, aquesta conta lo contèxte de creacion de lor primièr disc, qu'an volgut ancorat en Occitània. Aquò las a menadas a crear l’ostal de disques Revolum. Michel Berthoumieux, son director, ne descriu lo foncionament. Puèi Rosina e Martina de Pèira, al cant, Michel Gouben, al sintetizador, e Dominique Regef, a la contrabassa puèi a la vièla de ròda, interprètan doas cançons eissidas del disc Lé, dont Las filhas del Saulà.
Lenga :
Data de difusion :
17 nov. 1981
Esclariment
Informacions e crèdits
- Tipe de mèdia :
- Colleccion :
- Realizator :
- Sorsa :
- Referéncia :
- 00078
Categòrias
Tèmas
Luòcs
Personalitats
Esclariment
Contèxte istoric
Par
Al costat de Claudi Martí, l’autre grand nom del reviscòl musical occitan es una femna : Rosina de Pèira, de son nom vertadièr Rosine Saurine (« Pèira » es una referéncia dirècta al masatge familial de Peyre). Cantaira ariegesa formada al dintre dels Balets occitans de Françoise Dague, s’impausa per son carisme e un timbre poderós. Dins lo linhatge de Françoise Dague, s’aplica a desclausonar çò que nomenam lo « folclòre » en desempolsant un patrimòni qu’esperava pas que de reviure al present. Contribuís alara en granda partida al reviscòl folk que pren son envolada dins los ans quatre-vint, e se fa quitament remarcar fins al Japon pel biais del grop de rock psyché Acid Mothers Temple.
En 1974 a Tolosa, monta amb son marit Michel Berthoumieux l’ostal de disques independent Revolum, que trantalharà pas fins a 1996 a mesclar experiéncias sinteticas e repertòris tradicionals del domeni occitan. De qué alarguir considerablament los publics e los apròches tot en anant cercar al pus prigond, al pus luenchenc, la quita esséncia de formas de cants e de danças ancianas.
Perque, se los disques de Rosina de Pèira fan apèl, tre los ans 1970, als sabers los mai avantgardistas de lor epòca, se vòdan d’en primièr a sublimar en particular de cançons ancianas de transmission orala. N’atèsta aquesta vidèo, ont es question d’un autre costat de la plaça del sintetizador analogic al dintre de l’instrumentarium tradicional. Lo jornalista Frank Tenaille la nomenarà « L’Oum Kalsoum del cant d’òc ». Sa votz a marcat los esperits, e demòra uèi una de las mai bèlas pèiras pausadas sus l’edifici del reviscòl musical de l’ensemble dels païses d’Òc, e plan de delà.
A l’exemple d’Alan Stivell en Bretanha, Rosina de Pèira, que s’es formada al cant sul terren, es considerada coma l’instigatritz pionièra del movement folk ligat al domeni occitan. Recebrà lo prestigiós prèmi de l’Acadèmia Charles-Cros dos còps, en 1980 pel disc Cançons de Femnas (amb sa filha Martina) puèi en 1984 per Nadal Encara (amb sas filhas Martina e Clara, e Françoise Dague). L’estructura militanta Revolum editarà, per çò qu’es d’ela, mai d’un cinquantenat d’òpus.
Transcripcion
(Clicatz sul tèxte per posicionar la vidèo)
Rosina de Peira
Ce qui est important je crois, en ce qui me concerne, c’est un esprit.Un esprit d’une certaine musique et c’est un peu notre fil conducteur avec Martine.Une certaine fidélité, un esprit.
Martina de Peira
La bourrée existe depuis plusieurs centaines de siècles, peut-être quelques millénaires.Et il y a des tas de langues qui sont passées dessus.Il y a des tas de danses qui sont passées dessus.Mais le rythme est toujours resté, pourquoi ?
Rosina de Peira
Parce que...
Martina de Peira
Parce qu’il correspond sûrement à quelque chose de très profond.En plus du rythme de la bourrée, c’est un rythme cardiaque.
(Musique)
Martina de Peira
Bon avec Rosine, quand Michel est avec son synthétiseur, on a fait : "Wouah ! Qu’est-ce que c’est ce truc?".Enfin vraiment l’impression… Et ce qu’il ne fallait pas qu’on fasse et on a dû lutter pour pas se faire déborder par l’instrument lui-même.
(Musique)
Rosina de Peira
Lorsque nous avons commencé à chanter avec Martine, nous avons eu des propositions.Des propositions qui nous ont étonnées car elles venaient de maisons parisiennes.Et nous n’y avons pas cru, enfin… Personnellement, je pensais que s’il y avait quelque chose à faire dans ce domaine, c’était à faire dans un espace occitan.Et que si nous avions quelque chose à redonner, il fallait le redonner d’abord aux gens d’ici, à tous ceux qui ont fait qu’aujourd’hui, on puisse s’exprimer de cette façon-là.Alors, nous nous sommes dits: "Bon disque, disque…". Et finalement, on nous demandait le disque autour de nous et il y a des gens, des Occitanistes qui ont bien voulu nous aider, qui nous ont proposé un prêt pour faire notre premier disque.Et nous l’avons édité nous-même.De là, sont nées les éditions Revolum.
Michel Berthoumieux
Et il faut dire que si Rosine n’avait pas été là, même, en dehors du fait qu’elle est chanteuse, les éditions Revolum auraient eu du mal à naître parce que tout se passe chez elle.Les locaux sont ceux de Rosine et le téléphone est celui de Rosine.On a profité de l’infrastructure de l’habitation de Rosine pour… Et nous en profitons toujours.Et de plus, Rosine est la cheville ouvrière de Revolum. Personnellement, je consacre deux jours par semaine aux éditions, c’est tout.Et ce n’est que depuis cette année que nous avons pu engager un jeune qui travaille maintenant avec nous.
(Musique)
Suls meteisses tèmas
Data de la vidèo:20 gen. 1969
Durada de la vidèo:04M 27S